کد مطلب:289439 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:167

قرآن و قائم
در قرآن كریم درباره مسائل آینده دوران، حوادث آخر الزّمان، و استیلای خوبی و خوبان بر جهان، و حكومت یافتن صالحان گاه به اشاره و گاه به تصریح سخن گفته شده است. اینگونه آیات را مفسّران اسلامی، طبق مدارك حدیثی و تفسیری، مربوط به مهدی (عج) و ظهور آخر الزّمان دانسته اند. آیات دیگری در همان قرآن كریم هست، كه به جنبه حضور ولایتی مهدی (عج) اشاره بلكه در این باره صراحت دارد.

در شرح و تفسیر آیات، به احادیث نبوی، و سخنان امام علی علیه السّلام و دیگر أئمّه طاهرین علیهم السّلام، و سایر علماء و محدّثان و بزرگان اسلام، استناد گشته است. شاید كتاب تفسیری، از تفاسیر عالمان شیعه یافت نشود كه در آن، به مناسبت آیات یاد شده، سخنی از مهدی (عج) و مسائل آن امام به میان نیامده باشد.

در كتاب حاضر گاهی به تناسب موضوع، برای تثبیت ادّعا و غنی ساختن مطالب، از آیات قرآن استفاده شده است.

برای آگاهی بیشتر در زمینه آیات قرآنی مربوط به موضوع مهدویّت می توانید به كتاب

«ألْمُحَجََّة، فیما نَزَلَ فِی الْقائِم الْحُجَّة»

تألیف عالم بزرگ، «سی،د هاشم بحرانی»، مؤلّف تفسیر عظیم، «البرهان» مراجعه كنید، در این كتاب به بررسی 120 آیه از قرآن كریم كه درباره این موضوع می باشد، پرداخته شده است وی در سال 1107 یا 1108 هجری قمری درگذشت.

در ذیل به چند نمونه از آیات قرآن كه در رابطه این موضوع است اشاره می شود:

1- «أَیْنَ ما تَكونوا یَأتِ بِكُمُ اللهُ جَمیعاً (بقره/148)

: هر كجا كه باشید خداوند شما را حاضر می كند»

امام باقر علیه السّلام در تفسیر آیه فرمود: «منظور یاران قتئم هستند كه 313 نفرند، به خدا سوگند منظور از امّت معدوده (كه در آیه 8، سوره هود آمده) آنها هستند، به خدا سوگند در یك ساعت همگی جمع می شوند همچون پاره های ابر پائیزی كه بر اثر باد جمع و متراكم می گردد.» («نور الثّقلین»، ج 1، ص 139، «بحارالانوار»، ج 52، ص 342)

2- «قالَ لَو أنَّ لِی بِكُمْ قُوَّةً أوْ آوِی إلی رُكْنٍ شَدیدٍ (هود/80) گفت

: (افسوس) ای كاش در برابر شما قدرتی داشتم یا تكیه گاه و پشتیبان محكمی در اختیار من بود (آنگاه می دانستم كه به شما پست فطرتان چه كنم)

امام صادق علیه السّلام فرمود: منظور از «قوّه» همان قائم (عج) است و منظور از «ركن شدید» (پشتیبان محكم) 313 نفر از یارانش هستند. («اثباة الهداة»، ج 7، ص 100)

3- «فاصْبِرْ عَلی ما یَقُولُونَ (طه/130)

: به آنچه مخالفان می گویند استقامت كن».

امام صادق علیه السّلام به یكی از یاران خویش فرمود: تفسیر این آیه این است كه: ای محمّد در برابر مخالفان ایستادگی كن كه من به دست مردی از نسل تو كه او را به خون ستمگران مسلّط كنم از آنها انتقام می گیرم» («اثباة الهداة»، ج 7، ص128)

4- «وَ لَقَدْ كَتَبْنا فِی الزَّبورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أنَّ الأرْضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصّالِحونَ،» (انبیاء/105)

: «ما در زبور (داوود)، از پس تورات نوشته ایم كه سر انجام، زمین را بندگان شایسته ما میراث برند و صاحب شوند»

امام محمّد باقر علیه السّلام فرمود: «این بندگان شایسته كه وارثان زمین شوند، اصحاب مهدی (عج) در آخر الزَّمان هستند» («مجمع البیان» ج 7، ص 66)

5- «إعْلَمُوا أنَّ اللهَ یُحْیِ الْأرْضَ بَعْدَ مَوْتِها (حدید/17)

: بدانید كه خداوند، زمین را پس از مرگش زنده می كند»

امام صادق علیه السّلام این آیه را با ظهور امام قائم (عج) تطبیق نمودند و فرمودند:

«خداوند زمین را به عدالت قائم (عج) پس از مرگ رهبران ستمگر زنده می گرداند («اثباة الهداة»، ج 7، ص 63)»